Bewegen

Ouderen worden hoeft niet per se gelijk te staan aan een aftakeling van het lichaam. Want met voldoende beweging ben je langer gezond en ben je langer sterk genoeg om eigenhandig activiteiten te ondernemen. Hierdoor hoef je minder snel een beroep te doen op hulp van anderen, waardoor je baas blijft over je eigen leven. Wil je meer weten over bewegen en ouder worden? Lees dan vooral verder, want in dit artikel gaan we dieper in beweging voor ouderen.

 

Lichamelijke veranderingen bij het ouder worden
Als je ouder wordt, verandert het lichaam. Als eerste zal je merken dat de spierkracht afneemt en dat je balans minder wordt. Daarnaast neemt de soepelheid af en zal je merken dat je minder makkelijker bepaalde bewegingen kan maken. Ook inwendige organen functioneren minder goed op latere leeftijd: bloed wordt minder snel rondgepompt en de stofwisseling vertraagt. Als laatste zullen vooral vrouwen merken dat hun botten minder sterk worden. Dat komt door botontkalking, wat voornamelijk bij vrouwen voorkomt.

 

Voordelen van bewegen
Wanneer je beweegt, kan je deze veranderingen tijdens het ouder worden uitstellen. Je spieren, botten, pezen en gewrichten worden sterker en de lenigheid neemt toe. De veroudering van het lichaam kan door middel van sporten lang worden uitgesteld. Zelfs ouderen die pas op latere leeftijd beginnen met sporten plukken hier de vruchten van. En sporten komt niet alleen ten goede aan je lichaam. Ook je geestelijke gesteldheid profiteert hiervan. Door te bewegen word je namelijk vrolijker, zelfverzekerder, minder gestrest en beter weerbaar tegen andere ziektes. En dat voel je!

 

Beweging voor ouderen
Omdat je lichaam niet meer zo vitaal is als dat het ooit is geweest, is het beter om niet zomaar te beginnen met sporten. Misschien zijn er al wat gewrichten of botten verslechterd, waardoor je die niet ineens kan gaan belasten. Het is daarom slim om, voordat je begint met sporten, langs de sportarts te gaan. Hij of zij kan je vertellen hoe je lichaam ervoor staat en welke oefeningen verstandig zijn en welke niet. Hierna kan je met een gerust hart beginnen met bewegen! Een populaire training voor ouderen is zogeheten seniorentraining. Dit is een soort training die vanuit sommige sportscholen gegeven wordt om het bewegen onder ouderen te stimuleren. De training is gericht op ouderen en richt zich dan ook op lichaamsfuncties die bij veel senioren achteruitgaan. Samen met andere ouderen train je je lichaam weer sterk op een gezellige manier. Let er overigens wel op dat de naam van deze training per sportschool kan verschillen. Je kan echter altijd vragen of er een bepaalde vorm van ouderentraining gegeven wordt.

 

Kleine oefeningen voor thuis
Als je meer wilt sporten dan alleen op de sportschool, is het ook een optie om thuis oefeningen te doen. Let er hierbij wel op dat je geen zware oefeningen doet en dat je geen nieuwe oefeningen doet die je lichaam onnodig kunnen belasten! Ook voor oefeningen thuis is het daarom belangrijk om eerst langs een sportarts te gaan. Via fysiotherapeuten en sommige sportscholen kan je aan oefeningen komen voor thuis, die veilig zijn voor jouw lichaam. Zo kan je de wekelijkse training combineren met rustige oefeningen thuis. Sportartikelen, zoals halters, kan je krijgen bij hulpmiddelenwinkels, zoals bij ons. 

Achteraf betalen via Billink

Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden accepteert. Maxhulpmiddel.nl maakt gebruik van cookies. Copyright © 2006 - 2017 - Maxhulpmiddel.nl


Gemiddelde score o.b.v. 674 beoordelingen:  8.6